tirsdag den 10. april 2012

DIY bånd


  For nyligt, fik jeg mig selv en "aha oplevelse" mens jeg sad ved min kreabord og med sysler i hænderne. Denne "aha oplevelse" gik ud på: brugen af bånd/skråbånd/kantbånd. Jeg fandt ud af at det meget nemmere at starte at lægge båndet på bagsiden af ens enhed og giver et meget flottere finish, fremfor at sætte det på forsiden (falder jo bare en naturligt at starte der - det gjorde det i hvert fald for mig). 

Jeg har lavet en fremgangsmåde som beskriver hvad jeg har gjort. 

Som sagt har jeg lagt skråbåndet på bagsiden og syet langs sømrummet. 

Lige et smart fif til hvad man kan gøre for at opnå en pæn start og slutning i stedet for det bliver en tyk start og slutning (det jeg gjorde i før i tiden, var at jeg overlappede siderne hinanden, men synes ikke det var pænt, så fandt frem til denne metode i stedet). 
De to ender tages op imod hinanden (som på billedet) og det er med vilje at jeg har givet 3-4 cm at lege med på hver side af enderne. 

Herefter tager jeg min nål og sætter i, så det passer hvis der var syet i forvejen. Husk at folde enden helt ud, hvis du anvender skråbånd, ellers får du problemer når du skal folde senere...

Enderne syes nu sammen... 

Det overskyede klippes af og det ser sådan her ud... Nu skal det syes så det sidder på sin plads... 


Sådan der og vi er klar til at folde over på forsiden...

Syes endnu igang ... 


Det færdige resultat og vores start- og slutlukning. 

Bagside..

  Jeg håber denne diverse kan være lidt behjælpelig, især hvis man har været ligesom mig som ikke havde en anelse at man kunne gøre således:) 

10 kommentarer:

  1. Ja, det bliver rigtig godt på den måde. Jeg lærte det gennem Marapyttas diy, og siden har jeg været helt tryg ved skråbånd.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør det nemlig... Okay, hende vil jeg da lige se nærmere på:)

      Slet
  2. Jep:-), sådan gør jeg også:-), fin Diy mia:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre Tamra;) Tusind tak, håber den er let og forståelig for dem som ikke er så god tll det med skråbånd/kantebånd, det var i hvert fald formålet;P hehe


      Knus

      Slet
  3. Kan den også bruges når man skal sy om hjørner?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvad tænker du på? Har du evt set den anden DIY jeg har lavet? :)

      Slet
    2. Kan så se den er væk..!? hmm...

      Slet
    3. jeg bruger den her måde med sy på bagside først når jeg syr bund af kjoler huer mm men når jeg skal sy kantbånd på tæpper kanjeg ikk lige lure hvordan jeg gør når jeg skal lave hjørnerne.

      Slet
    4. Der runder jeg dem enten eller laver et lille trick;) ser lige om jeg kan finde den DIY jeg lavede:)

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet

Amio At rejse er at leve Bagværk Barnedåb Barsel Beretning Bestilling Billedredigeringsprogram Birds Blog Award Blogdesign Bloggen Blogland Blogleg Blogrod Blogudfordring Butik Buzzador Bytte Bøger Børneliv Børneværelse Carpe Diem Change Away Cowboy Dagpleje Darlings Decotape Deer Det mystiske univers DIY Drømme Dymo Elefanter kom marcherende Elefantitis Elephant Love F for Får Fairy Familie Familien Fascination Flagranke Flet Forandring Forår Forårsrengøring Foto Fra start Fremtid Fund Færdige projekter der bare ligger Fødselsdag Får Gammel kending Gaver Genbrug. Barndom Give Away Giveaway Gravid Graziela Grønne fingre Hagesmække Hangtags Haven Hjemmefødsel Hjælp Hobby Hospital Hue Hus Husflid hvaderpåmenuen Hygge Hynde Hækle Højstol Ideer Instagram Japan Jersey Jul Julegaver Juleskibet Julesysler Juletravlhed Juniorsengetæppe Kill your darlings Kluns Knorrbouillon Kommode Krearummet Kreationer Kuffert Kylle Krylle Kyllinger Køkken Layout lillebror Loppefund Luftballon Lys lægebesøg Mad Makeover Mig Mobile Mormor sysler Mumi Nisser Nr 2 Oliver Om mig Oprydning Opskrifter Ord Overgangen barn til dreng Overlocker Overlocker vs Coverlocker Pakker Papir/tapet Pastelfarver Patchwork Perfektionisme Post Post DK Postmanden Prinsen kom til verden Produktion Pude Puf Punge Pyntekasser På stoffer Påske Rejsen over vandet Rensdyr Retro Retro slange Ræv Scrapbook Selvforkælelse Seng sengetøj Shopbiks Shopping Sjov Skråbånd Slyngevugge Smølfeamork Smølfer Snart 9 mdr gået Sne Sommer Spraymaling Status Stof Stofbutik Stofpakker til salg Stofsamling Stofønske Studio Suttekæde Suttesnorer Sygdom Sættekasse Så er bønderne kommet til storbyen Tanker Tapetsere Tigerdyret Trendsales Troldens værelse Troldeungen Træning Tyske katte Tænder Tæppe Tøjdyr Uddannelse Udfordring Uglepuder Ugler Uheldig USA Veet Velkommen indenfor Vi venter på storken Voksensengetæppe Vuggestue Værnepligten Webbutik Webshop Word Cloud Ynglings Ønske Øen